Från 0 till 2 miljarder: 8 saker vi har lärt oss om tillväxt

Under de senaste tio åren har vi gått från noll kronor i omsättning, till att köpa fakturor för drygt 2 miljarder om året. Under tiden har vi blivit DI Gasell tre år i rad. 

Förutom att vi såklart är stolta och ödmjuka inför detta, har det varit en resa där vi ofta fått fundera kring hur vi skapar rätt förutsättningar för tillväxt i bolaget.

Finns det till och med ett recept? Nej, vi har i alla fall inte hittat något ännu.

Men vi har lärt oss många viktiga saker under vägen. Här delar vår VD Lars med sig av några av erfarenheterna från vår tillväxtresa.

1. Ha en tydlig idé och släpp den aldrig ur sikte.

Keep your eye on the prize. När vi startade Factoringgruppen var vår idé tydlig: vi ville erbjuda factoring på ett nytt, smidigare och kundvänligare sätt. Vi skulle bli bäst i klassen på att ta hand om våra fakturamottagare (våra kunders kunder) och alltid leverera personlig service. Vi trodde – och tror – stenhårt på den idén.

Så utifrån din grundidé, hitta dina kunder och bestäm vilket affärsvärde du ska erbjuda dem. Leverera just det mervärde som du är bäst på – och gör aldrig avsteg. Försök inte att härma konkurrenterna, särskilt om de har en längre historik än du. Då spelar du på deras planhalva.

2. Bygg inte upp en byråkratisk organisation.

Om du ska växa gäller det att snabbt gripa de möjligheter som dyker upp. Se till att du och alla andra i företaget har de förutsättningar som krävs för att kunna agera snabbt. Bygg inte upp en komplex organisation. Idag pratar många om att vara agila – vi har faktiskt alltid jobbat på det sättet.

3. Se till att människorna växer, då växer företaget.

Vi har alltid trott på att ge mycket eget ansvar och se till att människor får driva sina egna idéer och testa. Ibland går det kanske snett, men i 99% av fallen går det bra. Det är en grymt viktig lärdom! Och då växer både företaget och människorna.

4. Var inte rädd för att göra fel.

Vi har gjort mängder med fel. Vi gör det fortfarande. Ett annat och mer konstruktivt sätt att se på det är att vi vågar testa, utvärdera och justera. Det är livsviktigt för att utveckla företaget. När man slutar göra det, stannar man. Så var inte rädd för misstag, men lär dig av dem och kom igen ännu starkare!

5. Bygg en organisation som vill vinna

I början är varje ny affär en kvitto på att man gör något rätt. Att behålla den känslan, även när företaget växer, är jätteviktigt. Man är inte alltid bäst, men man gör alltid sitt bästa – för kunden och för företaget.

6. Lägg inte för mycket tid på planering och dokumentation.

Det finns något som kallas för analysis paralysis. Begreppet finns av en anledning. I korthet innebär att man fastnar i analyser och utredningar. Detta måste du undvika! Tro istället på dina idéer och testa dem i verkligheten – inte på pappret. Då lägger du så mycket tid som möjligt på det som tar företaget framåt: att lära dig om dina kunder!

7. Ha koll på din finansiering.

En sak som du måste ha stenkoll på, är företagets finansiering. För att snabbt kunna gripa en affärsmöjlighet i flykten, gäller det att kunna finansiera den. Se därför till att ha en buffert, eller använd en tjänst – exempelvis factoring – som gör att du snabbt kan frigöra kontanta medel när det behövs.

8. Respektera dina kunder, tvinga inte in dem i din egen mall.

När vi startade Factoringgruppen var det många konkurrenter som låste in sina kunder i exklusivitetsavtal och volymkrav. Vi trodde aldrig på det då, och vi tror inte på det idag. Det finns antagligen fortfarande företag som arbetar på det sättet. Behåll istället dina kunder genom att visa dem respekt och leverera nytta och affärsvärde, då får du ambassadörer som talar gott om dig!