Den viktigaste frågan om factoring handlar inte om factoring.

Vi vill att det vi skriver här ska vara matnyttigt och givande för dig som läsare. Den här gången hade vi tänkt besvara de vanligaste frågorna vi får från våra kunder. Matnyttigt tänkte vi. Kanske skulle vi till och med lyckas skapa ett och annat  ”aha” eller ”Vad smarta de är på Factoringgruppen ändå!” framför skärmarna. Nåt åt det hållet. Men sen kom vi på en sak.

Ärligt talat. En FAQ om factoring är ganska trist.

Vi älskar factoring, missförstå oss inte. Och vi ser hur mycket nytta det gör för att förenkla våra kunders företagsvardag. Men. Faktum är ändå att factoring är, tja, ganska torrt. Ta dessa frågor, till exempel:

  • Om jag säljer min faktura idag, när får jag pengarna?
  • Jag funderar på att sälja en faktura till kund X. Är kunden kreditvärdig?

Dessa frågor är såklart viktiga. Särskilt för den som står i begrepp att sälja en faktura. Men ibland vinner man på att skynda långsamt och invänta mottagarens godkännande av fakturan innan köpet genomförs. Detta för att minimera risken för onödiga misstag.

 

Den viktigaste frågan om factoring handlar nämligen inte om factoring

Det viktigaste är att ha en öppen och ärlig dialog runt affären. Det är först när det krisar och kunder gått på en smäll som ditt factoringbolag kan visa sin fulla potential och skräddarsy lösningar för att hjälpa dem att ta sig igenom tunneln och komma på fötterna igen. Så här säger vår kollega Sara Wilson, kredithandläggare här på Factoringgruppen sedan tre år:

– Vi vill vara det personliga factoringbolaget. Vi vill att våra kunder ser oss som en samarbetspartner som ser till att likviditeten funkar och att företagandet går smidigt.

Den vanligaste frågan bör vara: Hur går affärerna? // Sara Wilson

En stor del av Saras tid handlar om att hålla löpande kontakt med kunder och deras kunder. Om det är något vi lärt oss om factoring under alla år så är det att det viktigaste är att ha en personlig kontakt.

Och den andra viktiga frågan handlar om dina kundrelationer

30 % av våra nya kunder är tidigare fakturamottagare, det vill säga våra kunders kunder.

En vanlig fråga som dyker upp i samtal med kunder handlar om kundrelationerna. Särskilt för nya kunder. Många är – helt naturligt – rädd för hur  kundrelationen kan påverkas av att sälja sina fakturor.

– 30 % av våra nya kunder är tidigare fakturamottagare, det vill säga våra kunders kunder, fortsätter Sara. Det tycker jag säger något om vår relation med både våra kunder och deras kunder.

Därför bör du alltid fråga ditt factoringbolag hur de sköter dina kundrelationer. De är det viktigaste du har. Om en av våra fakturamottagare till exempel har svårt att betala en faktura i tid ser vi hellre till att lägga upp en betalningsplan än att ta i med hårdhandskarna. Det tror vi är en av anledningarna till att vi har långa relationer både med våra factoringkunder och fakturamottagare.

Men OK då. Några andra vanliga frågor finns det såklart.

Här är några exempel:

Fråga: Vad händer efter jag sålt fakturan?
Svar: Vi skickar ibland fakturan för godkännande hos fakturamottagaren innan vi kan betala ut pengarna till utställaren. Ibland kan det ta några timmar innan vi får godkännandet, men oftast får vi det direkt. Det kan också vara så att vi fått ett godkännande, men att det finns förfallna fakturor sedan tidigare som inte betalats till oss på Factoringgruppen. Det gör att vi kan behöva kontakta fakturamottagaren en gång till.

Fråga: Är min nya kund kreditvärdig?
Svar: Vi utför alltid en kreditupplysning på dina kunder (vilket din kund inte märker av) och hjälper dig gärna att göra en förhandskoll innan du tar ett nytt uppdrag. Det ingår kostnadsfritt när du är kund hos oss. Det kan vara så att kunden är skuldsatt eller uppvisar andra tecken på dålig kreditvärdighet. Vi hjälper dig att göra en sammanvägd bedömning. Om du vill läsa mer om kreditvärdighet, kan du läsa vår separata artikel om det här).

Fråga: Kan jag snabba på utbetalningen för min faktura?
Svar: Syftet med factoring är att det ska gå snabbt att få pengar till kontot. Och vi gör oftast våra utbetalningar samma dag. Enligt vår erfarenhet går det alltid snabbast när:
– Kunden är förberedd på fakturabelopp
– Offerten är tydlig
– Fakturautställaren har förberett fakturamottagaren på att man använder factoring och att vi eventuellt kommer kontakta dem (vid höga belopp).

Vill du veta mer? 
Om du vill veta mer om factoring och hur det fungerar att sälja fakturor så är det enkelt att kika in på vår Factoringskola. Du är såklart också varmt välkommen att kontakta oss så berättar vi mer! Välkommen till oss på Factoringgruppen.

 

Factoringskolan_ att sälja fakturor