Skickar du e-fakturor till kunder i offentlig sektor?

Som du säkert känner till trädde den nya lagen om e-fakturor till offentlig sektor i kraft den 1/4. Det innebär att dina fakturor ska skickas elektroniskt för alla upphandlingar gjorda efter den 1 april 2019. Som kund till Factoringgruppen kan du enkelt skicka dina e-fakturor med vår nya smidiga lösning. 

Skicka e-fakturor via oss!

När du skickar en e-faktura, använder du ett så kallat GLN-nummer. Numret är lite som en e-postadress för e-fakturor. Om du använder Fortnox, Visma e-ekonomi, Hogia, Scancloud, Basware eller Crediflow kan du numera skicka dina e-fakturor direkt via Factoringgruppens GLN-nummer (detta gäller alla e-fakturor, inte bara de till offentlig sektor). På det sättet slipper du hålla koll på olika kunders nummer och säkrar upp att fakturorna alltid kommer till rätt mottagare, även om mottagaren byter GLN-nummer.

Så här gör du

  • Skapa en e-faktura precis som vanligt i ditt faktura- eller ekonomisystem.
  • När du sedan ska skicka den använder du vårt GLN-nummer, 5564811833999, istället för din kunds nummer.
  • Klicka på skicka, precis som vanligt. Fakturan skickas sedan till oss och vi matchar automatiskt din mottagare med deras organisationsnummer och skickar den vidare till mottagaren. Svårare än så är det inte!

Vad innebär lagen?

I korthet innebär lagen att den som säljer till stat, landsting eller kommuner måste skicka fakturor som e-faktura. Även de flesta kommunala och landstingsägda bolag samt en del statliga bolag omfattas.

Vill du ha hjälp?

Om du har frågor eller behöver hjälp är du varmt välkommen att kontakta oss!

E-post: info@factoringgruppen.se
Telefon: 031-7199920