Vår nya vision: Intervju med Peter, vd på Factoringgruppen

Under hösten 2024 satte Factoringgruppen sin nya vision “Framtidens finansiering – där frihet och trygghet driver hållbar tillväxt”. Vi ställde några frågor till vår vd Peter Wilmenius om vad visionen betyder och hur den har implementerats i det nya konceptet “Länge leve goda affärer”. 

Peter Wilmenius, vd på Factoringgruppen

I vintras påbörjade vi resan mot vår nya vision ”Framtidens finansiering – där frihet och trygghet driver hållbar tillväxt”. Vad står den för?
Visionen beskriver vårt mål om att vara en nytänkande och pålitlig partner som både driver utvecklingen framåt och som skapar rätt förutsättningar för våra kunder att växa. Frihet innebär att våra kunder kan agera snabbt, fatta egna beslut och ta vara på nya möjligheter utan hinder. Trygghet handlar om stabilitet och förutsägbarhet, även när omvärlden förändras, så att våra kunder kan planera långsiktigt. Frihet och trygghet utgör tillsammans grunden för långsiktiga samarbeten som kan bidra till hållbar tillväxt.

Hur ska vi nå vår vision?
För att nå vår vision lyssnar vi på våra kunder och omvandlar deras behov och insikter till lösningar som skapar ett större värde. Det kan handla om snabbare kreditbesked, enklare integrationer med affärssystem, eller digitala lösningar som sparar tid i vardagen. Relationen med våra kunder och partners är därför alltid i fokus. Vi bygger starka samarbeten där våra medarbetare, med sin erfarenhet och fingertoppskänsla, ser till att varje kund och deras kunder får rätt stöd vid rätt tillfälle.

Förutom en ny vision har vi också ett nytt kommunikationskoncept. Hur vävs visionen in i “Länge leve goda affärer”?
”Länge leve goda affärer” är vårt sätt att göra visionen mer levande och lätt att ta till sig i vardagen. Visionen handlar om att skapa frihet och trygghet för företag så att de kan växa hållbart över tid. Genom ”Länge leve goda affärer” förmedlar vi att vårt erbjudande sträcker sig längre än enbart finansiering. Vi bidrar till att våra kunder får rätt förutsättningar att utvecklas, fatta egna beslut och bygga långsiktig styrka.

Läs mer om vårt kommunikationskoncept här!

Hur vill du att vårt nya koncept ”Länge leve goda affärer” ska kännas?
Det ska kännas positivt, tryggt och engagerande. Det ska kännas att vi är ett bolag med stark framåtanda och med hjärta för företagande, föreningslivet och nya idéer! 

Vad kan våra kunder och partners förvänta sig framåt? 
Vi är fortsatt samma Factoringgruppen. Med servicekänslan i vårt DNA, men med en tydligare ambition framåt. Vi hjälper till med finansieringen och det ska vara lätt att vara kund hos oss samtidigt som vi vill vara en trygg partner i såväl vardagens utmaningar som i tillväxtresan. 

Våra kunder och partners kan därför fortsatt förvänta sig engagerade medarbetare tillsammans med fler innovativa lösningar som vi paketerar i ett tydligare och starkare varumärke. Jag väldigt stolt över vår nya riktning och det vi skapar. Och vi blir bara bättre!