facts

Så får du ett mer förutsägbart kassaflöde under jul och nyår

Filip Jansson, Operativ chef på Factoringgruppen ger tips och råd till företag som vill ha ett stabilt kassaflöde under jul och nyår samt starta det nya året starkt.

Filip Jansson, operativ chef på factoringgruppen

För många företag är slutet av året både den mest intensiva och den mest sårbara perioden. Projekt ska avslutas, leveranser ska ut, fakturor ska skickas och bokslutet ska förberedas. Samtidigt vill både du, dina medarbetare och dina kunder kunna vara lediga över jul och nyår.

Vår expert Filip Jansson, COO på Factoringgruppen berättar att den här tiden ofta har ett återkommande mönster. Kalendrar fylls upp av decembers alla såväl glädjeämnen som måsten, samtidigt som röda dagar gör att du tappar tid. Det får en direkt effekt på hanteringen av fakturor, både för utställare och mottagare.

– Vår erfarenhet är att många välskötta bolag får ett onödigt hackigt kassaflöde runt årsskiftet, helt enkelt eftersom både de egna och kundernas interna processer går lite långsammare. Det är den typen av situation vi vill hjälpa till att jämna ut, säger Filip Jansson, operativ chef på Factoringgruppen.

Varför blir fakturor betalda sent?

Det finns flera anledningar till att dina utestående fakturor blir betalda sent. Det kan till exempel bero på att:

  • Din kund inte har satta strukturer för inbetalning, vilket gör att fakturor kan glömmas bort eller hamna längre ned i prioritetsordningen.
  • Din kund har likviditetsproblem och skjuter därför upp betalningen.
  • Felaktigheter i fakturan som gör att betalningen inte går igenom.

Vissa företag upplever ett större problem med sena betalningar under december. Filip Jansson berättar att det kan bero på att både företagaren och deras kunder påverkas av röda dagar, ledigheter och det faktum att mycket annat tar fokus.

Vanliga orsaker till att dina fakturor betalas senare i december är att:

  • Dina kunder har fokus på annat
    Inför årsskiftet prioriterar många sina interna projekt, budgetarbete och det egna bokslutet. Det kan leda till att fakturor hanteras senare än normalt.

– Vi får ofta höra att samma företag kan betala på 14 dagar i september men ligga närmare trettio eller fyrtio dagar i december och januari, utan att något egentligen har förändrats i relationen. Det är ofta processerna och månadens karaktär som skapar fördröjningen, säger Filip Jansson.

  • Du arbetar inte lika proaktivt
    Under december uttrycker många företag att de har mindre tid än vanligt och arbetar inte lika proaktivt med att få in sina betalningar. Att skicka en vänlig påminnelse kort efter förfallodagen är ett effektivt sätt att få in pengarna i tid.
  • Ledigheter och bemanning
    Ekonomiavdelningar, chefer och andra ansvariga är ofta lediga i olika omgångar. En faktura som i vanliga fall attesteras på en dag kan få ligga en vecka eller mer innan rätt person är på plats.

Vilka fördelar finns det med fakturaköp i december?

Fakturaköp är ett sätt att ta kontroll över kassaflödet utan att för den delen göra om dina betalvillkor. Fakturaköp fungerar som ett strategiskt finansieringsverktyg för långsiktig tillväxt likväl som en lösning när det dyker upp oväntade utgifter.

I praktiken händer tre saker när du säljer en faktura:

  1. Du får betalt för fakturan direkt, i stället för att vänta till förfallodagen.
  2. Kundfordringen byts mot likvida medel.
  3. En extern partner tar över hanteringen av betalningen, inklusive påminnelser och uppföljning enligt överenskomna rutiner.

 Det medför några tydliga värden inför jul och årsskiftet:

  • Förutsägbart kassaflöde
    Företag är beroende av ett förutsägbart flöde för att täcka löpande utgifter, såsom löner, hyra, räkningar och leverantörskostnader. När du vet hur mycket som kommer in och när blir det också lättare att planera framåt.

    Läs mer: 4 strategier för att stärka företagets kassaflöde

  • Värdefull avlastning
    Avlastning från administrativa bördor är alltid värdefullt och kan frigöra tid och energi som genererar mer pengar i det långa loppet. Under jul och nyår kan det vara särskilt värdefullt då du får lugn och ro att vara ledig och ladda batterierna.
  • En starkare start på det nya året
    Genom att överlåta hanteringen av dina fakturor till en extern part minskar du risken för sena eller uteblivna betalningar, som annars skulle hänga med dig in i det nya året. I stället för att spendera januari med att följa upp sena decemberfakturor kan du låta en finansieringspartner ta hand om allt åt dig. Du får en tydlig översikt, men slipper det operativa arbetet med påminnelser, bevakning och uppföljning.

– Vårt mål är att kunden ska kunna gå in i julledigheten med en tydlig bild över kassaflödet och känna sig trygg med att både betalningar och kundrelationer hanteras på bästa sätt under tiden, säger Filip Jansson.

Läs mer: Så blir 2026 blir ditt företags bästa år

Hör av dig till oss på Factoringgruppen

Vi finns här för att möjliggöra fler goda affärer för ditt företag och hjälper dig gärna hitta en bra balans under jul och nyår.

Hör av dig till oss på Factoringgruppen om du vill:

  • Frigöra kapital från utvalda eller alla fakturor inför helgerna.
  • Skapa en mer stabil likviditet över årsskiftet.
  • Minska den interna administrationen kring sena betalningar.
  • Att januari ska handla om nya affärer, inte gamla fakturor.
  • Behålla en professionell och respektfull hantering av dina kundrelationer.

Länge leve goda affärer!


Artikeln är faktagranskad av
Filip Jansson, Operativ chef på Factoringgruppen.

Filip Jansson, operativ chef på Factoringgruppen