
6 situationer då fakturaköp lönar sig för företag

Från likviditetslösning till strategiskt verktyg för ökad konkurrenskraft – en god affär för sponsorkonsulterna

facts
Filip Jansson, Operativ chef på Factoringgruppen ger tips och råd till företag som vill ha ett stabilt kassaflöde under jul och nyår samt starta det nya året starkt.

För många företag är slutet av året både den mest intensiva och den mest sårbara perioden. Projekt ska avslutas, leveranser ska ut, fakturor ska skickas och bokslutet ska förberedas. Samtidigt vill både du, dina medarbetare och dina kunder kunna vara lediga över jul och nyår.
Vår expert Filip Jansson, COO på Factoringgruppen berättar att den här tiden ofta har ett återkommande mönster. Kalendrar fylls upp av decembers alla såväl glädjeämnen som måsten, samtidigt som röda dagar gör att du tappar tid. Det får en direkt effekt på hanteringen av fakturor, både för utställare och mottagare.
– Vår erfarenhet är att många välskötta bolag får ett onödigt hackigt kassaflöde runt årsskiftet, helt enkelt eftersom både de egna och kundernas interna processer går lite långsammare. Det är den typen av situation vi vill hjälpa till att jämna ut, säger Filip Jansson, operativ chef på Factoringgruppen.
Det finns flera anledningar till att dina utestående fakturor blir betalda sent. Det kan till exempel bero på att:
Vissa företag upplever ett större problem med sena betalningar under december. Filip Jansson berättar att det kan bero på att både företagaren och deras kunder påverkas av röda dagar, ledigheter och det faktum att mycket annat tar fokus.
– Vi får ofta höra att samma företag kan betala på 14 dagar i september men ligga närmare trettio eller fyrtio dagar i december och januari, utan att något egentligen har förändrats i relationen. Det är ofta processerna och månadens karaktär som skapar fördröjningen, säger Filip Jansson.
Fakturaköp är ett sätt att ta kontroll över kassaflödet utan att för den delen göra om dina betalvillkor. Fakturaköp fungerar som ett strategiskt finansieringsverktyg för långsiktig tillväxt likväl som en lösning när det dyker upp oväntade utgifter.
I praktiken händer tre saker när du säljer en faktura:
Det medför några tydliga värden inför jul och årsskiftet:
– Vårt mål är att kunden ska kunna gå in i julledigheten med en tydlig bild över kassaflödet och känna sig trygg med att både betalningar och kundrelationer hanteras på bästa sätt under tiden, säger Filip Jansson.
Vi finns här för att möjliggöra fler goda affärer för ditt företag och hjälper dig gärna hitta en bra balans under jul och nyår.
Hör av dig till oss på Factoringgruppen om du vill:
Länge leve goda affärer!
Artikeln är faktagranskad av
Filip Jansson, Operativ chef på Factoringgruppen.
