FACTS

Praktisk guide: Så säkrar du betalning av dina fakturor i fem steg.

Hur kan du förbättra dina chanser att få företagets fakturor betalda i tid och samtidigt minska risken att göra affärer med osäkra betalare? Niklas, försäljningschef på Factoringgruppen, med lång erfarenhet av både inkasso och fakturaköp, delar med sig av sina fem bästa tips.

En vanlig uppfattning är att risken för att inte få betalt på en faktura är större på nya kunder än på gamla, kända kunder. Det låter logiskt: man känner sina befintliga kunder bättre än de man inte har en relation med. Men dina osäkraste uppdrag kan ligga närmre än du tror.

– Många tänker att man inte behöver kolla upp sina nuvarande kunder inför ett nytt jobb; man har en god relation och kunden har alltid betalat sina fakturor i tid. Men ingen marknadsför såklart att man har likviditetsproblem. Även stabila, lönsamma och framgångsrika företag kan av olika anledningar drabbas av likviditetsbrist.

För att undvika att skicka fakturor till osäkra betalare gäller det helt enkelt att vara proaktiv.

Niklas tips för att göra säkrare affärer och maximera chanserna att få betalt för dina fakturor:

1. Gör kreditupplysningar inför varje större projekt eller order.

Vår rekommendation är att alltid göra en kreditupplysning, även på dina nuvarande kunder. Tänk på att gratistjänster som Allabolag.se med flera bara visar historiska data och inte kundens aktuella betalningsförmåga. Använd istället en kreditupplysningstjänst som ger en samlad och aktuell bild av dina kunders betalningsförmåga. Som kund till oss kan du dessutom göra det helt kostnadsfritt.

2. Ha alltid skriftliga avtal, även för tilläggsordrar.

Se alltid till att ha dina överenskommelser med kunderna i skriftlig form. Även om du har fått ett skriftligt godkännande på ursprungsofferten så tillkommer i många fall både tjänster och produkter efter att offerten är godkänd. Se till att alltid få dessa tillägg godkända skriftligen av din kund.

3. Ha en tydlig kravrutin för dina fakturor och betalningar.

Var tydlig med att du har en fast rutin för att hantera sena betalningar. I många fall är det en fördel att hänvisa till att du säljer dina fakturor till ett factoringföretag, som sköter fakturor och kravhantering.

4. Om kunden inte betalar fakturan i tid: se till att hamna först i kön.

Om en kund inte betalar sina fakturor i tid är sannolikheten stor att den har skulder på annat håll. Var alltså vaksam på detta och agera tydligt för att inte hamna sist i kön. Att vara rak och tydlig och använda en standardiserad kravrutin är ett bra verktyg. Undvik att ringa och tjata på kunden. Ett missat telefonsamtal väger lätt mot risken att hamna hos inkasso.

5. Räkna på din likviditet.

Innan du tar på dig ett jobb, räkna på ditt företags likviditet. Så att du inte tar på dig för mycket jobb och inte kan få betalt i tid av den anledningen.

Och slutligen. Tänk på att den bästa affären kan vara den du avstår. Ibland kan, enligt vår erfarenhet, det bästa alternativet vara att avstå ett jobb. I de fallen bör du inte ta ett uppdrag mot faktura, utan lägga upp betalningen på annat sätt. Du kanske kan ta en del som förskottsbetalning vid projektets start och resterande vid leverans?

Att sälja fakturor genom oss på Factoringgruppen innebär alltid:

  • Kostnadsfri kreditupplysning inför ett uppdrag
  • En tydlig och rak kravrutin gentemot dina kunder (genom att vi bevakar de fakturor du säljer till oss)
  • Goda råd kring alternativa betalningsupplägg om du har en kund med låg kreditvärdighet
  • Lösningsfokuserad partner som alltid värnar dina kundrelationer även om kunden inte betalar fakturan i tid.

 

Vill du veta mer om hur det funkar att sälja en eller flera fakturor? Gå till vår sida om att sälja fakturor.