[Praktisk guide] Så säkrar du dina fakturor i fem steg.

Hur kan man förbättra sina chanser att få sina fakturor betalda i tid och samtidigt minska risken att göra affärer med osäkra betalare? Niklas, säljare på Factoringgruppen, med lång erfarenhet av både inkasso och fakturaköp, delar med sig av sina fem bästa tips.


En vanlig uppfattning
är att risken för att inte få betalt på en faktura är högre på nya kunder än på existerande kunder. Det låter logiskt: man känner sina kunder bättre än de man inte har en relation med. Men dina osäkraste uppdrag ligger ofta närmre än du tror. Niklas:

– Många tänker kanske att eftersom man känner sin kund så behöver man inte kolla upp dem inför ett nytt jobb. Kunden har betalat sina fakturor tid innan. Men ingen ”marknadsför” att man har likviditetsproblem.

För att undvika att skicka fakturor till osäkra betalare gäller det helt enkelt att vara proaktiv. Här är Niklas tips för att göra säkrare affärer och maximera dina chanser att få betalt på dina fakturor:

1. Gör kreditupplysningar inför varje större projekt eller order.

Gör kreditupplysning även på dina nuvarande kunder. Och tänk på att gratistjänster som Allabolag.se bara visar historiska data och inte kundens aktuella betalningsförmåga. Använd istället en kreditupplysningstjänst som ger en samlad och aktuell bild av dina kunders betalningsförmåga.

2. Ha alltid skriftliga avtal, även för tilläggsordrar.

Se alltid till att ha dina överenskommelser med kunderna i skriftlig form. Även om du har fått ett skriftligt godkännande på ursprungsofferten så tillkommer i många fall både tjänster eller produkter efter offerten är godkänd. Se till att alltid ha dessa tillägg godkända av kunden skriftligen.

3. Ha en tydlig kravrutin för dina fakturor och betalningar.

Var tydlig gentemot dina kunder med att du har en fast rutin för att hantera sena betalningar. I många fall är det en fördel att hänvisa till att du säljer dina fakturor till ett factoringbolag, som sköter fakturor och kravhantering.

4. Om kunden inte betalar fakturan i tid: se till att hamna först i kön.

Om en kund inte betalar sina fakturor i tid är sannolikheten stor att den har skulder på annat håll. Var alltså vaksam på detta och agera tydligt för att inte hamna sist i kön. Att vara rak och tydlig och använda en standardiserad kravrutin är ett bra verktyg. Undvik att ringa och tjata på kunden. Ett missat telefonsamtal väger lätt mot risken att hamna hos inkasso.

5. Räkna på din egen likviditet.

Innan du tar på dig ett jobb, räkna på din likviditet så att du inte tar på dig för mycket jobb och inte kan få betalt i tid av den anledningen.

Och slutligen. Tänk på att den bästa affären, kan vara den du avstår.

Ibland kan faktiskt, enligt vår erfarenhet, det bästa alternativet vara att avstå ett jobb. I andra fall bör du inte ta ett uppdrag mot faktura, utan lägga upp betalningen på annat sätt. Du kanske kan ta en del som förskottsbetalning vid projektets start och resterande vid leverans?

Att sälja fakturor genom oss på Factoringgruppen innebär alltid:
• Kostnadsfri kreditupplysning inför ett uppdrag.
• En tydlig och rak kravrutin gentemot dina kunder (genom att vi sköter de fakturor du säljer till oss)
• Goda råd kring alternativa betalningsupplägg om du har en kund med låg kreditvärdighet
• Lösningsfokuserad partner som värnar dina kundrelationer om kunden inte betalar fakturan

Vill du veta mer om hur det funkar att sälja en eller flera fakturor? Klicka på länken för att komma till vår sida om att sälja fakturor genom oss.