Ge dina fakturor superkrafter med dessa 7 enkla tillägg (lista)

 

Varje år hanterar vi ungefär 100 000 fakturor, från företag i de flesta branscher och storlekar. I den här artikeln delar vi med oss vad vi har lärt oss från det. Vi kikar på 7 enkla saker som du kan göra idag för att skicka fakturor som hjälper dig med mer än bara att få betalt. Men först:

Skickar du fakturor som ser ut så här:

Eller kanske så här:

Känner du igen den här ”klassikern”?

Noterar du en sak som är gemensam för samtliga?

White space. Alltså, väldigt massa vit bakgrund. Och ganska trist layout. 

Om dina fakturor ser ut lite som ovanstående (minus de svarta rutorna) så är du verkligen inte ensam.

Vi hanterar som sagt nästan 100 000 fakturor per år. Och de flesta ser i stort sett ut som de ovanstående exemplen. Till och med våra egna.

Och det är inte så konstigt att de är lite sådär allmänt trista; fakturans syfte är ju att få betalt för det man levererat, helst innan förfallotiden löpt ut. Inte att vinna designpriser.

 

Men varför inte använda fakturan i fler än ett syfte?

 

Och låta dina fakturor hjälpa dig med mer än betalningar?

 

Ditt företags fakturor är en av de viktigaste kommunikationskanalerna du har. Varför? Dina kunder ”möter” i många fall dina fakturor oftare än de träffar dig personligen. Särskilt om du har kunder som du fakturerar ofta.

Och där har vi nåt. Dina kunder ser dina fakturor oftare än de ser dig eller din andra kommunikation. 

 

Men så ser de ut så här:

Är du med?

Hur hade de sett ut om du hade behandlat dem som din viktigaste kommunikationskanal?

Kanske så här? (länk till snygga fakturor på Pinterest)

7 tillägg som gör dina fakturor mer säljande och kommunikativa

Superkraft 1: Bygga varumärke.

Har du en hemsida? Facebook-sida? LinkedIn-profil? Då har du säkert redan tänk ganska mycket på hur du vill att ditt varumärke ska se ut (färger, typsnitt, logga mm). Se därför till att dina fakturor är lite mer kreativa än svart på vitt och låt dem följa företagets grafiska profil och varumärke. Och låt fakturan sticka ut lite (se exempel på Pinterest ovan).

Superkraft 2: Driva försäljning.

Att skaffa en ny kund är många gånger högre än att öka försäljningen till existerande kunder. Använd därför fakturan som ett verktyg för att kommunicera dina kommande kampanjer eller ta med en ruta med erbjudanden till dina lokala kunder.

Ett enkelt sätt är att lägga in ett säljande tack-meddelande på fakturan:

  • Tack för att du är en återkommande kund till oss! Som ett litet tack vill vi ge dig 10 procent i rabatt på din nästa order.
  • Tack för din beställning! Varmt välkommen till vår exklusiva rabattkväll för våra kunder. Anmäl dig på info@dindomän.se.

Om företaget erbjuder många olika tjänster eller produkter kan du använda dina fakturor för att hjälpa upp din korsförsäljning. Inkludera lite information om någon eller ett par tjänster eller produkter och en e-postadress, telefonnummer eller länk där man kan få mer information.

Superkraft 3: Undvika invändningar, missförstånd och försenade betalningar.

Se till att ditt företagsnamn, adress och kontaktinformation och att din kunds referensperson och adress syns TYDLIGT. Det kanske låter som en självklarhet, men för en kund som hanterar många fakturor varje vecka (där alla ser likadana ut) är det lätt att och olika fakturor blandas ihop. Att göra detta tydligt visar dina kunder att du tänkt till en extra gång för att förenkla deras fakturaadministration. Samtidigt hjälper det dig att minimera invändningar och missförstånd. Win-win!

Superkraft 4: Driva trafik till hemsidan eller nyhetsbrevet.

På dina fakturor har du en meddelande-ruta. Använd den till att bjuda in dina kunder till din hemsida eller ditt nyhetsbrev. Locka med bra erbjudanden, nya produkter eller hjälpsamma tips. Belöna dina återkommande kunder! Varför inte bjuda in dem till ert nyhetsbrev?

Superkraft 5: Uppmuntra social interaktion.

Easy peasy. Glöm inte att alltid ha med adressen (eller om ni skickar elektroniska fakturor; länkar) till era sociala medier i mallen på fakturan.

Superkraft 6: Tydliggör betalningsvillkoren.

En källa till friktion i kundrelationer är påminnelseavgifter och förseningsränta. Du kan  såklart inte undvika detta helt och hållet, men se till att dina betalningsvillkor lyfts fram och tydliggörs. Du kan exempelvis lägga till det i meddelande-rutan, eller under raderna som beskriver tjänsten/produkternas omfattning och art (läs också vårt inlägg om vilken information som ska finnas med på dina fakturor).

Superkraft 7: Hämta in feedback från kunder.

En faktura kan vara ett bra verktyg att fånga upp kundnöjdhet. Inkludera adressen till din kundundersökning, eller lägg in en länk om du skickar elektroniska fakturor. Det finns många olika betaltjänster att använda, såsom Survey Monkey, men du kan också skapa ett Google Formulär helt kostnadsfritt, det enda som krävs är att du har ett Google-konto (mer information om Google Formulär här).

Så, testa gärna hur dina egna fakturor:

Skriv ut en av dina fakturor och ha detta inlägg bredvid dig.

Hur många av de sju punkterna använder du idag – och vilka skulle du kunna använda i ditt företag?

Övrig läsning:

Läs vårt inlägg om vilken information dina fakturor måste innehålla, eller lär dig mer om våra tjänster för fakturaköp.

 

Factoringskolan_ att sälja fakturor